ISO 21001, som är en ”ISO 9001” för alla slags utbildningsorgan, syftar till att synliggöra alla delar i utbildningsorganets verksamhet och förbättra förmågan att leverera kvalitet utifrån kund- och intressentönskemål (inte bara eleverna är kunder i detta sammanhang, utan även föräldrar och samhället i stort).
Standarden bygger på följande grunder:
- • fokus på elever
- • visionärt ledarskap
- • engagemang för människor
- • processinriktad förbättring
- • evidensbaserade beslut
- • relationshantering
- • socialt ansvar
- • tillgänglighet och eget kapital
- • etiskt beteende
- • datasäkerhet.
Kvalitetsledningssystemet, som ska stötta ledningen och medarbetarna, bygger utbildningsorganet upp själv utifrån sina specifika förutsättningar och krav (såsom t.ex. Universitetskanslersämbetets nationella system). ISO 21001 kompletterar nationella standarder och riktlinjer. Det finns ingen konflikt mellan dessa.
Jag tror vi alla skulle vinna på om utbildningsorganen arbetade mer med kvalitet, förbättringar och kundorienterad verksamhetsutveckling. Utbildning är inte bara en grundläggande rättighet, utan också en grundläggande del av samhället och bristande kvalitet är förenad med höga kostnader.
Kvaliteten på Sveriges utbildningar borde därför vara allas angelägenhet.
Vill du veta mer om ISO 21001? Ring eller mejla mig på 08-555 520 58, tina.bohlin@sis.se.
1 ISO 21001 kan användas av alla slags utbildningsorgan som erbjuder någon form av utbildning eller kompetensutveckling, från förskola till universitet inklusive företagsutbildning. Här hittar du mer information