nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Kvalitetsdag i Skellefteå.
Skellefteå stad.

Kvalitet med norrländsk perspektiv

För andra året i rad anordnas Kvalitetsdagen i norr i Skellefteå nästa vecka. Anders Wistemar är en av de ansvariga bakom initiativet.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Paret bakom kvalitetsdagens i norr.

Lars Koverberg och Anders Wistemar. Foto: Jack Mikrut

Behövs en särskild dag för kvalitetsfrågor i Norrland?

– Ja, vitsen är att göra en mer regionalt inriktad dag för de som arbetar här. Och regionen är i första hand Västerbotten och Norrbotten. Det är lite andra avstånd här än i södra Sverige så för oss är det viktigt att kunna erbjuda ett arrangemang med regional förankring. Men även att vi kan visa bra exempel härifrån och berätta hur de arbetar tycker vi är angeläget.

Vad händer på kvalitetsdagen nästa vecka?

– Vi kommer att prata kvalitet ur ett bredare perspektiv och vänder oss till företag och offentlig sektor som finns och verkar i norr. Det blir både exempel från kvalitetsarbete i några norrländska kommuner, men även andra föreläsare kommer att medverka.

Kan du tipsa om några höjdpunkter under dagen?

– Jag är övertygad om att SIQ:s forskningschef Åsa Rönnbäcks föreläsning ”Att leda för framgång” kommer att bli mycket uppskattad men även Niclas Blomqvist från SFK ska bli intressant att lyssna på. Och så blir det exempel från några norrländska kommuner.

Det ryktas om att ni vill starta ett nätverk för kvalitet i norr?

– Vi har funderingar på hur vi skulle kunna bidra till att olika verksamheter delar erfarenheter med varandra i större utsträckning. Men på ett väldigt enkelt sätt till exempel genom att äta lunch ihop. Men när det kommer till avstånden är det lättare sagt än gjort. Vi får se vad som händer, men vi har ett fungerande upplägg med nätverk inom ekonomi och inköp idag.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Mobiloperatörerna med nöjdast kunder

Både privat- och företagskunder blir allt mer nöjda med sina mobiloperatörer. Men det räcker inte längre med bra tekniska tjänster, utan handlar nu om helt andra saker för att kunderna ska bli belåtna, visar en färsk studie från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som rankat operatörerna med nöjdast kunder.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.