Kvalitet viktigare än pris

När småföretagare gör inköp är är kvalitet det viktigaste kriteriet. Därefter kommer priset. Miljö är däremot inte alls viktigt.

Det visar Vismas senaste affärsbarometer, där 1 600 små och medelstora företag deltagit. Nästan hälften av företagarna, 46,2 procent, anser att kvalitet är det viktigaste kriteriet vid inköp. 31,6 procent anger att priset är viktigast.

Viken av kvalitet har dessutom ökat kraftigt det senaste året. Skillnaden mellan kvalitet och pris var endast två procentenheter i april 2011, idag är gapet nästan femton procentenheter.

Miljö är den minst viktiga faktorn. Bara en procent av företagen anger miljöhänsyn som det viktigaste kriteriet vid beslut om inköp.

– Med tanke på hur viktiga miljöfrågorna är för konsumenterna är det märkligt att inte fler företag lägger större vikt vid gröna inköp, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage, som hjälper små och medelstora företag att effektivisera sina inköp.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste