Kvalitetschefen vill säkra skolans kvalitet genom tydligare förväntansbilder

Skola Hur vet man att skolans förbättringsåtgärder riktas åt rätt håll? Enligt Johan Emilas är svaret att kvalitetsarbetet alltid ska utgå från faktiska behov i klassrummet, och att kvalitetsfunktionen - när det krävs - ska kunna vara en kameleont.

Kvalitetschefen vill säkra skolans kvalitet genom tydligare förväntansbilder
Johan Emilas. Foto: Crelle

Johan Emilas är i grunden lärare och rektor men arbetar idag som kvalitetschef och skolchef på skolkoncernen Lärande i Sverige AB, med huvudkontor i Norrköping.

För honom finns det bara ett tydligt tecken på att kvalitetsarbetet fungerar som det ska.

– Vi vill att eleverna slutar sin skoltid och säger ”shit vilken bra gymnasietid jag hade – vad jag lärde mig mycket och vad kul det var!”, säger han.

Han tror inte att bristerna som finns inom skolans systematiska kvalitetsarbete handlar om bristande engagemang hos skolmänniskor – men att syftesbeskrivningen ibland glöms bort.

– Lärare är inte dåliga på kvalitetsarbete, men ledningsgrupper är ibland dåliga på att förklara varför vi ska göra det vi gör – och hur varje enskild lärare bidrar till vårt mål, säger han.

Utmaningen ligger i att integrera kvalitetsarbetet i det dagliga klassrumsarbetet.

– Lärare har redan väldigt mycket att hålla koll på, så kvalitetsarbetet kan inte ligga vid sidan om som ett extra åtagande. Det ska vara en del av undervisningen.

Hur ser då ett lyckat förbättringsarbete ut enligt Johan Emilas? Svaret är endast ett ord långt.

– Det ska såklart alltid vara behovsstyrt. Om inte ett förbättringsarbete utgår från ett verkligt behov inom verksamheten, exempelvis att höja närvaron, då kommer det att falla platt direkt, säger han.

Det mest stimulerande för Johan Emilas är att bygga kompetens inom organisationen. Han ser det som att lägga ett pussel.

– Man behöver titta på helheten och fråga sig ”var är vi idag och vart ska vi?”. Ibland när en vakans uppstår rör det sig om en enkel ersättningsrekrytering, men ibland behöver man passa på att göra något annat av en vakans och undersöka om teamet kan gynnas av en ny form av kompetens, säger han.

Vad är då det mest utmanande för en kvalitetschef inom skolan?

– Vi pratar mycket om styrkedjan inom skolvärlden, och den går ända från elevnivå upp till nämnden eller styrelsen. Här blir utmaningen att skapa samsyn och komma överens om vad som är de centrala behoven och framgångsfaktorerna. Om det inte finns någon överenskommelse om vad eleverna behöver kommer vi ingenstans, säger han.

Att skapa en tydlig förväntansbild kräver att det finns en ömsesidig förståelse för varandras situationer, förklarar Johan Emilas. Dessutom måste också det faktum att Lärande är ett aktiebolag tas med i kalibreringen av förväntansbilden.

– Som tjänsteman på huvudmannanivå är det viktigt att skapa förståelse och relevans, både uppåt och neråt. Det blir lite som att vara kameleont. 

 Vad är din yttersta förhoppning kring just ert kvalitetsarbete?

– Vår främsta målgrupp är eleverna och vårt huvudsyfte är att de ska nå så långt som möjligt. Eftersom eleverna är våra bästa ambassadörer vill vi att ännu fler av dem ska bli ännu nöjdare.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.