Försvarsmaktens nya kvalitetschef vill inte laga det som inte är trasigt

Karriär Hon har precis blivit kvalitetschef på Försvarsmakten och trots att det är hennes första uppdrag som renodlad kvalitetschef har Lisa Lundberg tydliga visioner kring sin nya roll.

– Kvalitetskultur skapas genom att lyfta fram goda beteenden som man vill ha i en organisation, säger hon.

Försvarsmaktens nya kvalitetschef vill inte laga det som inte är trasigt
Foto: Försvarsmakten och privat

Lisa Lundberg Thorén är sedan cirka två månader kvalitetschef på Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband. Generellt upplever hon att verksamheter idag har lite olika syn på vad verksamhetsutveckling är – och hur man arbetar med förbättringar. Hon har tidigare haft chef – och ledarroller inom både privat och offentlig sektor där fokus varit på just verksamhetsutveckling och förbättringsarbete.


Kvalitetsrollen breddas alltmer för varje år. Vad tycker du att kärnan är?

– Många tänker kanske på standarder och andra liknande delar, vilket också är viktigt. Vi måste hålla kvalitet kopplat till lagar, regler och andra styrningar. För mig handlar det även om att arbeta med att utveckla sin verksamhet. Att jobba med ständiga förbättringar och se över sina arbetssätt.


Ett medarbetardrivet förbättringsarbete kräver att man har en kvalitetskultur. Hur skapas den i en stor och strikt reglerad myndighet som Försvarsmakten?


– Jag har inte arbetet så länge på Försvarsmakten och har självklart en hel del kvar att lära mig om hur myndigheten fungerar. Jag tycker att det är viktigt att också lära sig en kultur och förstå varför det är på ett visst sätt. Generellt tänker jag att en kvalitetskultur skapas genom att man lyfter fram goda beteenden som man vill ha i en organisation, och att det finns ett ledarskap som är tydlig med att man vill förbättras.  


Vad skulle du vilja göra för typ av förbättringsarbete inom Försvarsmakten?


– Jag hoppas få möjligheten att utveckla verksamheten och se över hur vi kan jobba smartare och mer effektivt samt ta vara på allt som vi redan idag gör bra. Vi ska inte förändra bara för sakens skull utan också lyfta fram det vi gör riktigt bra.


Är du själv om din kompetens?

– Jag är ensam i min roll som kvalitetschef men kompetens finns på förbandet i form av kvalitetssamordnare, verksamhetsutvecklare, med flera. Det finns goda möjligheter till samverkan och fina samarbeten.


Hur tycker du att kvalitetsrollen har förändrats över tid?

– Det här är min första tjänst som renodlad kvalitetschef. Jag har tidigare arbetet med verksamhetsutveckling, så hur rollen har förändrats har jag svårt att svara på. Det jag upplever är dock ett ökat fokus på förändringsledning.

Vad tycker du känns mest positivt med din nya tjänst?

– FMTIS har valt att göra om kvalitetschefsrollen, där det som handlar om revisioner utförs av revisionschef. Övriga delar – det vill säga verksamhetsutveckling, processer, förändringsledning med mera – finns i min roll som kvalitetschef. Det är väldigt tacksamt tycker jag, för då kan jag fokusera fullt ut på att förbättra våra arbetssätt. Jag hoppas kunna bidra med nya perspektiv och förhoppningsvis också hitta nya sätt att underlätta arbetet för medarbetarna.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste