Guldäpplet lyfter fram lärare som, med förankring i sina ämnen, systematiskt utvidgar den pedagogiska verktygslådan, delar erfarenheter, utvärderar och prövar sina resultat. Årets tre pristagare, visar i sitt arbete hur skolans digitalisering kan bidra till att ge alla elever, oavsett förutsättningar, möjligheter att lyckas.
Använder berättande arbetssätt
Förstapriset går till Napat Khiyapat, modersmålslärare i thailändska och förstelärare i Skellefteå kommun. Hon belönas för sitt arbete med att förnya modersmålsundervisningen med både när- och fjärrundervisning, berättande arbetssätt och anpassning till varje enskild elev.
Läs även: Nytt processtöd ger mer verkstad i skolan
På delad andraplats kom Camilla Askebäck Diaz, lärare i Ma/NO åk 7-9 och förstelärare i digitala verktyg på Södermalmsskolan i Stockholm, samt Johan Sköld, lärare i svenska och tyska och för nyanlända ungdomar i svenska som andraspråk och förstelärare inom IKT på Forshagaakademin i Forshaga.
Hittar nya vägar till lärande
Totalt nominerades drygt hundra lärare från hela landet som till Guldäpplet 2019.
– Det som utmärker vinnarna är deras förmåga att hitta nya vägar till lärande, att de har en tydlig drivkraft i att lyfta sina elever, inspirera och utmana kollegor, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Lärarförbundet i en kommentar.
Lärarstipendiet Guldäpplet delas ut av Stiftelsen Yngve Lindbergs Minne vars partners är: Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund, Sveriges Kommuner och Landsting, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Gleerups, ILT Inläsningstjänst, Netsmart, Studentlitteratur samt Stiftelsen DIU, grundare och koordinator.
Yngve Lindberg var avdelningsdirektör vid Skolöverstyrelsen.