nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Lean inom tjänstesektorn måste omformuleras

Ledarprincipen att ge order, styra och kontrollera är snart ett minne blott. Det hävdar John Seddon som skrivit boken Bort från styrning och kontroll – omvärdering av Lean service.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Enligt John Seddon har det traditionella ledningsperspektivet skapat höga kostnader och service av dålig kvalitet. Cheferna befinner sig långt ifrån sina kunder och sin egen verksamhet. Boken tar avstamp i hur Toyotas produktionssystem kan tillämpas på serviceorganisationer och de grundläggande skillnaderna mellan tjänstesektorn och tillverkningsindustrin. John Seddon har själv utvecklat en metod för Lean inom servicesektorn som kallas systemtänkande. I boken beskriver han hur metoden leder till förbättrad service, större vinster, lägre kostnader och högre engagemang. Boken ges ut av Studentlitteratur.

Etiketter:

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ökad spänning mellan olika kvalitetsforskning

Forskningen kring kvalitetsfrågor har mognat, enligt en ny avhandling som analyserar 11 000 akademiska publiceringar. Men spänningar mellan olika delar av kvalitetsområdet är oroande och kräver mer dialog, menar forskaren Daniel Carnerud.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.