- Implementera hållbarhetsstandarder. Kvalitetsbranschen kan skapa uppmärksamhet kring standarder för hållbarhet, såsom ISO 14001 och ISO 26000.
- Förbättra leverantörskedjans hållbarhet. Genom att säkerställa att leverantörer följer hållbarhetsprinciper, exempelvis användning av förnybara resurser, minimering av avfall och säkra arbetsförhållanden, kan kvalitetsfunktionen bidra till mer hållbara affärer.
- Utarbeta och förnya rutiner för organisationen. Genom att på ett kreativt sätt ta fram nya mer klimatsmarta rutiner för olika sorters system, kan kvalitetsfunktionen säkra inte bara dagens tjänster och produkter utan även morgondagens.
- Förbättra processernas effektivitet. Genom att använda sig av lean och ständiga förbättringar kan kvalitetsfunktionen effektivisera sina processer och därmed minska resursslöseri och miljöpåverkan. Det kan inkludera att minska energiförbrukning, använda mer hållbara material och transporter.
- Utveckla hållbara produkter och tjänster. Kvalitetsbranschen spelar en nyckelroll i att utveckla produkter och tjänster som är hållbara. Ny innovativ design kan hjälpa företag att skapa produkter som är mer energieffektiva, återvinningsbara eller som har en längre livslängd.
- Förbättra rapportering och transparens. Hållbarhetsarbetet kan stärkas genom förbättrad rapportering. Här kan kvalitetsfunktionen hjäloa till att ta fram tydlig och trovärdig information om ett företags hållbarhetsinsatser, för att på så sätt bygga förtroende hos kunden.
Källa: Konsumenterna.se, ur.se, Kvalitetsmagasinet, Svenska institutet för standarder.