För fjärde året i rad publiceras rapporten ”Delade meningar, som bygger på en undersökning framtagen av Insight Intelligence i samarbete med Advokatfirman Lindahl, Svensk Handel, IT & Telekomföretagen samt Nokia. 1 000 svenskar mellan 16 och 70 år intervjuades under februari i år via Sifos slumpmässigt rekryterade webbpanel.
Rapporten visar att fler nu är oroliga för att den personliga information som de delar med sig av används i syften som de inte är bekväma med. Andelen oroliga är nästan dubbelt så hög i dag som för tre år sedan och har ökat från 25 procent 2015 till 40 procent i år.
En förklaring är, enligt rapporten, att fler blivit medvetna om att information samlas samtidigt som kunskapen om hur den samlas in och vad den används till fortfarande är låg.
– Allt bottnar i bristande kommunikation om hur information samlas in och används. Endast en procent av samtliga respondenter i undersökningen tycker att det är lätt att ta del av användarvillkor som gäller insamling av personlig information, säger Lukas O Berg, vd på Insight Intelligence.
Med den nya dataskyddsförordningen GDPR som träder i kraft senare i vår kommer alla aktörer som samlar in personlig information digitalt att bli tvungna att kommunicera detta bättre.