
Projektet pågår just nu vid Samot, the Service and Market Oriented Transport Research Group vid Karlstads universitet. Det är inriktat på kollektivtrafiken, men om metoden faller väl ut kan den mycket väl sprida sig till andra branscher.
– Just nu är vårt fokus på kollektivtrafik, men vi ser också att vår applikation kan användas vid upplevelsemätningar inom andra områden som till exempel inom vården, handeln eller utbildningar, säger Lars E Olsson, forskare och projektledare.
Rättvisare bild
Tanken med att låta arbetspendlarna svara på frågor om sin sinnesstämning och hur de utifrån olika kvalitetsaspekter upplever sin resa medan de fortfarande sitter på bussen eller tåget, är att det ger en mer rättvis bild av deras upplevelse. Forskning visar att mer traditionella typer av kundundersökningar, som utförs efteråt, kan påverkas av minnesförvrängningar. Med hjälp av en app i mobiltelefonen kan synpunkterna istället fångas upp direkt.
Om pilotprojektet vid Samot faller väl ut kommer snart större mätningar att göras. Resultaten kan vara till hjälp för att skapa en mer attraktiv kollektivtrafik och vara ett verktyg för trafikplanerare.