Mäter kundnöjdhet i realtid med app

Kundundersökningar Med hjälp av en app får kollektivtrafikresenärer svara på frågor om sin reseupplevelse i under själva resans gång. Det ska ge en mer sann bild av hur kunderna ser på kollektivtrafiken och är ett verktyg för förbättring.

Mäter kundnöjdhet i realtid med app
Free Images

Projektet pågår just nu vid Samot, the Service and Market Oriented Transport Research Group vid Karlstads universitet. Det är inriktat på kollektivtrafiken, men om metoden faller väl ut kan den mycket väl sprida sig till andra branscher.

– Just nu är vårt fokus på kollektivtrafik, men vi ser också att vår applikation kan användas vid upplevelsemätningar inom andra områden som till exempel inom vården, handeln eller utbildningar, säger Lars E Olsson, forskare och projektledare.

Rättvisare bild

Tanken med att låta arbetspendlarna svara på frågor om sin sinnesstämning och hur de utifrån olika kvalitetsaspekter upplever sin resa medan de fortfarande sitter på bussen eller tåget, är att det ger en mer rättvis bild av deras upplevelse. Forskning visar att mer traditionella typer av kundundersökningar, som utförs efteråt, kan påverkas av minnesförvrängningar. Med hjälp av en app i mobiltelefonen kan synpunkterna istället fångas upp direkt.

Om pilotprojektet vid Samot faller väl ut kommer snart större mätningar att göras. Resultaten kan vara till hjälp för att skapa en mer attraktiv kollektivtrafik och vara ett verktyg för trafikplanerare.

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste