För att få kvalitetsbonus från Västtrafik måste trafikföretaget uppnå målen om kundnöjdhet som regleras i trafikavtalen. För att nå den högsta bonusnivån måste, förutom kundnöjdheten, ytterligare åtta kriterier uppfyllas. Renhet ombord på fordon och förarnas bemötande är två av dem. Som mest kan bonusen bli tre procent av hela omsättningen i avtalet.
– Vi har aldrig haft så hög kundnöjdhet i busstrafiken som under sista kvartalet 2013. Trafikföretagen har jobbat hårt och målmedvetet med kundperspektivet vilket gett resultat, säger Attila Ungvari, chef för busstrafiken på Västtrafik.
Under 2013 hade 15 av Västtrafiks busstrafikavtal möjlighet att få kundnöjdhetsbonus. Redan under 2014 kommer den här typen av avtal bli fler. Eftersom förutsättningarna ser olika ut för bussbolagen gör Västtrafik så kallade nollmätningar för att fastställa mål för respektive trafikföretag.
Sammanlagt betalar Västtrafik ut 28 miljoner kronor till trafikföretagen för att de höjde kvalitetsnivån under 2013. För tåg- och spårvagnsavtalen finns inga motsvarande bonusavtal.