Nöjda medarbetare ger inte automatiskt nöjda kunder

Kundnöjdhet Trots att medarbetarundersökningar kostar det offentliga minst 150 miljoner kronor per år, leder de inte till nöjdare medborgare. Det visar en ny rapport.

Konsultföretaget Diversity Management står bakom rapporten som landar i slutsatsen att det inte finns något samband mellan medarbetarnas nöjdhet i medarbetarundersökningar och hur nöjda medborgarna är med de statliga verksamheterna. Det skriver tidningen Personal & Ledarskap.

– Medarbetarundersökningar kostar offentlig sektor minst 150 miljoner kronor årligen. Vi kände en frustration över hur mycket tid och pengar som läggs ner på medarbetarundersökningar och hur lite som kommer ut, säger Pelle Edmark på Diversity Management till P&L.

Rapporten baseras på de senaste fem årens medarbetarundersökningar från statliga myndigheter med fler än 50 anställda. (Diversity Management fick ut undersökningar från 99 av 130 myndigheter.) Medan nöjd medarbetarindex ligger hyfsat stabilt runt 70 procent, fluktuerar kundnöjdheten betydligt och någon korrelation med medarbetarnas nöjdhet finns inte.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.