Ny metod för hållbar affärsutveckling

Affärsutveckling Rätt affärsmodeller kan både stärka företagens konkurrenskraft och bidra till en hållbar samhällsutveckling. Nu har forskare vid Blekinge Tekniska Högskola, BTH tagit fram en ny metod för hållbar affärsutveckling.

Hur företag utformar sin affärsmodell har stor betydelser för hur de kan stärka sin konkurrenskraft och för vilka effekter verksamheten har på samhället och på miljön.

En ny affärsmodell kan faktiskt betyda mer för företagets konkurrenskraft än framtagande av nya produkter och tjänster i sig, enligt forskarna.

Exempel på direkta affärsmässiga fördelar med att integrera hållbarhet i affären är förbättrad skalbarhet och undvikande av risker, samt förbättrad differentiering och en mer solid grund för samarbete med intressenter.

Ny metod

Den avgörande frågan är hur hållbarhetsfrämjande affärsmodeller kan utvecklas i praktiken.

I sin doktorsavhandling har forskaren César Levy França tagit fram en konkret metod för hållbar affärsmodellutveckling.

Metoden har utvecklats och testats tillsammans med partner inom energi- och belysningssektorn, för bland annat utveckling av en affärsmodell för belysning som en tjänst. Med hjälp av metoden kan företagen klargöra styrkor och svagheter i sina befintliga affärsmodeller, förändra organisationens vision och strategi till att bli mera hållbarhetsfrämjande, samt kan kommunicera den nya visionen och strategin och vilket värde den medför.

Kunskapsmaterial

Bloggar

Böcker

Karriär

Ledare

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.