När Kvalitetsmagasinet når Mia Ingvarsson har hon endast arbetat två veckor som kvalitetschef på Norrmejerier, och hon är både peppad och ödmjuk inför vad som för henne är helt ny bransch.
Ny på jobbet – Det ska bli lätt att göra rätt på mejeriet
Karriär
Mia Ingvarsson tycker inte att man behöver gråta över spilld mjölk, så länge man lär sig av sina misstag. För Kvalitetsmagasinet berättar hon om visionerna i sin nya roll som Kvalitetschef på ett av Sveriges största mejerier.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Kvalitetschef har jag arbetat som i drygt fem år, men jag går från en nischad bransch till något helt annat. Jag ser fram emot att lära mig mer om mejeribranschen och dess specifika behov, och var kvalitetsverktygen kommer att göra mest nytta här, säger hon.
Fokus på klassiska kvalitetsbegrepp
Mia Ingvarsson berörde kvalitetsfrågor första gången som miljökonsult för snart tio år sedan – innan hon började fokusera helt på produktkvalitet på GE Healthcare, och därefter med kvalitetssäkringar på life science-företaget Cytiva.
Norrmejerier har en renodlad hållbarhetsfunktion så för Mia Ingvarsson kommer huvudfokuset även fortsatt att handla om andra saker – även om hon framhåller att det verkligen inte är vattentäta skott mellan hållbarhet och kvalitet.
– På Norrmejerier har man sett värdet av strategiskt kvalitetsarbete i allt från processtyrning och kontrollprogram. Det vill säga all strategi som ger effekt på sista raden i ekonomirapporterna såväl som i kvaliteten på de produkter vi får ut till våra kunder, säger hon och tillägger:
– Det handlar i grund och botten att vi gör så mycket gott som möjligt av den mjölk som vi får från våra bönder. Norrmejerier hämtar mjölk från 50 procent av Sveriges yta och den norrländska mjölken är viktig för så väl Sveriges livsmedelsförsörjning som krisberedskap.
Tidseffektivt med avgränsningar
Mia Ingvarssons senaste arbetsplats Cytiva levererar system och hårdvara till läkemedelsföretag, vilket är en väldigt kontrollerad och processbaserad bransch. – Där finns väldigt tydliga avvikelsehanteringssystem med regler kring uppföljningar och rotorsaksutredningar – samt för hur man tar fram preventiva åtgärder för att förebygga att felen uppstår på nytt.
Det tänket tar hon nu med mig till Norrmejerier förklarar hon.
– Om man har kontroll från början till slut blir det lättare att undersöka ”hur länge fungerade allt som tänkt och var avvek det?”. Om man kan avgränsa problemen blir de mindre svåra att lösa helt enkelt.
Hur ser er kundkontakt ut?
– Vi har ju dels kunder i form av återförsäljare av mjölken, Ica och Axfood med mera. De är vi väldigt nära. Sedan har vi så klart också slutkonsumenten i åtanke. Ett av mina största uppdrag är att bära kundens ögon inne i produktionen. Kunden vill ha rätt produkt i rätt tid, och till rätt kostnad. Det är vad vi ska säkerställa.
Vad skulle du säga utgör riktigt god kvalitet?
– Att ge kunden det den förväntar sig, eller ännu hellre överträffa förväntningarna. Sedan handlar det om att använda kvaliteten som ett styrningsverktyg under produktionens gång. Problem kan alltid uppstå, men då behöver vi förstå problemen så att vi undviker att det sker igen.