För nästan ett år sedan öppnade Kungsbacka kommun sitt nya kundcenter, Kungsbacka direkt. Nu visar mätningar att kommunen, med hjälp av kundcentret, har ökat tillgängligheten och förbättrat sin service, både när det gäller telefon och e-post. När företaget som gjort mätningen vägt samman resultaten från de deltagande 131 kommunerna hamnar Kungsbacka på plats 13. Föregående år hamnade Kungsbacka på plats 61 av 126.
– Detta är ett tydligt kvitto på att kundcentret gör skillnad för dem som vill komma i kontakt med kommunen. Det känns fantastiskt bra, säger Maria Egeröd, verksamhetschef för Medborgarservice.
Rätt attityd viktigt
Under rekryteringen av samhällsvägledare till kundcentret, har rätt kompetens och rätt attityd haft hög prioritet.
– Attityden ”jag vill hjälpa till” fungerar inte i ett kundcenter. Vi har rekryterat personer som har en professionell inställning, som är lösningsfokuserade och som kan hitta information i den digitala världen, säger Maria Egeröd.
Kundcentrets medarbetare har bland annat fått en guide över vilka ord och uttryck som är viktiga att använda för att kunden, det vill säga kommuninvånaren, ska känna sig nöjd med bemötandet.
– Ord som vi helst inte ska använda är ”inte” och ”tyvärr”. Istället ska man säga ”då ska vi se hur jag kan hjälpa dig”. Det är bättre att säga ”hon kommer tillbaka klockan tre” istället för ”hon är tyvärr inte inne nu”. Detta betyder mycket för hur samtalet flyter, säger Maria Egeröd.
Tillgängligt för alla
Arbetet med att utveckla kundcentret fortsätter framöver. En kommande utmaning är att göra centret tillgängligt för alla, oavsett funktionsnedsättning. Bland annat ska det vara möjligt för personer med hörselnedsättning att chatta med samhällsvägledarna via webben.
– Vårt mål är att det ska vara enkelt för alla, oavsett funktionsnedsättning, att komma i kontakt med kommunen och att få svar på frågor. Det finns mycket vi kan göra för att underlätta för kommunens invånare och vi kommer att fortsätta utveckla vår verksamhet för att bli ännu bättre, säger Maria Egeröd.