Powermötet pågår i en kvart, sker stående och måste leda till beslut. För att det ska fungera måste deltagarna vara väl förberedda och känna till målsättning och mötets grundprinciper. Powemötet passar bäst som ersättning till överflödiga och otydliga mejlkonversationer och kan vara ett sätt att komma ifrån onödigt långa sittningar.
Så kommer du igång med powermöte:
- Alla som deltar måste ha grundprinciperna klara; mötet får inte ta mer än 15 minuter, ska ske stående och måste leda till beslut.
- Mötesledaren som också bjuder in till mötet måste ha en tydlig frågeställning.
- Mötesledaren håller koll på tiden, fördelar ordet rättvist och avslutar mötet.
- Mötesledaren dokumenterar allt som sägs på mötet, de beslut man tar och ser också till att skicka vidare information efter mötet.
- Powermöte passar bäst om man möts fysiskt, men med övning går det också att utföra powermöten på Skype. Det är dock viktigt att tekniken fungerar så att inte teknikkrångel slukar onödig tid.
- Ha ett powermöte istället för onödiga mejltrådar där ansvarsområden och information gärna missuppfattas.
- Ha inte möte för mötets skull, utan välj noga när du vill ha powermöte. Händer det att man inte kommer till ett beslut på första mötet tillsätt en arbetsgrupp med tydlig ansvarsfördelning som ska slutföra arbetet. Vid genomgripande förändringar välj en annan mötesform.
- Kalla endast de som berörs: det gäller för powermöte såväl som andra möten.