Det är en studie av att i arbetet utföra ”necessary evils”, uppgifter där man behöver fatta och meddela beslut som är negativa för andra, som nyligen presenterades i Journal of Management Inquiry. I studien har forskarna tittat på effekten på yrkespersoner som behöver utföra den här typen av arbetsuppgifter återkommande.
De har intervjuat 21 HR-experter som varit med om flera neddragningar och att fatta beslut om och ge beskedet om uppsägningar av allt ifrån 20 till 250 personer.
Kallades Liemannen
Några av intervjupersonerna uppgav att arbetet kändes speciellt tungt när uppsägningarna uppfattades som onödiga, när de själva stigmatiserades och talades om som ”Liemannen” och när de inte hann hämta sig emellan. Känslorna ledde till olika stadier av utmattning och vilja att lämna yrket.
Majoritet gjorde egna val
Trots det här så hade majoriteten hittat metoder att hantera arbetet. Det handlade om att de gick utanför vad som krävdes av dem och arbetade aktivt för att minska de andras lidande.
Till exempel kunde de lägga extra tid på dem som blev mest upprivna eller skydda de uppsagdas integritet. De kunde hjälpa personerna att packa sina saker och gå med dem ut när de lämnade företaget, i stället för att en vakt gick med dem, som är vanligt i vissa organisationer. Inställningen från de här HR-experterna var att engagera sig i dem som sagts upp och att vara empatiska och inkännande.
Motsäger tidigare studie
Det här motsäger tidigare undersökningar där majoriteten valde att dra sig undan – att stanna på sitt rum eller låta bli att ta hissen för att slippa möta den som sagts upp – eller att tala om personerna som anställningsnummer i stället för vid namn eller att rationalisera och säga att ”det är bra för de här personerna att få en nystart”.
Skillnaden mellan studierna är att i det fallet så var det engångshändelser. Personerna hade inte sagt upp någon tidigare.
Långsiktiga effekter
De som valde att försöka hjälpa dem som sagts upp byggde över tid upp förmågan att återhämta sig. De tyngdes inte lika mycket och kände att de bidrog genom att ta ansvar för att få en så bra process som möjligt.
Studierna är kvalitativa men de indikerar ändå att båda parter mår bättre av en hjälpande inställning.
Källa: Harvard Business Review