När du ska få fram ett budskap oavsett om det är i en presentation, genom e-post eller när du leder ett möte så gäller det att förpacka budskapet så att alla minns det. Ofta glömmer vi det mesta inom loppet av en dag. I Harvard Business Review har professorn i neurovetenskap vid University of California, Charan Ranganath utvecklat ämnet och tagit fram fyra råd.
1. Håll ihop budskapet
Våra hjärnor klarar bara av tre till fyra saker. Om du dessutom kan presentera dessa saker i ett sammanhang som knyter samman dem under ”ett paraply” så är det lättare att minnas de centrala budskapen.
2. Gör det konkret
Det är svårt att minnas abstrakta idéer så försök göra budskapen så levande som möjligt. Genom levande exempel kan mottagarna göra sig mentala bilder som är mycket lättare att komma ihåg.
3. Upprepa budskapet
Genom att på olika sätt ge påminnelser om budskapen så blir det lättare att minnas dem.
4. Väck nyfikenhet
Leverera inte bara svar utan väck nyfiken kring budskapen genom smarta frågor. Nyfikenhet ger bränsle till minnes och får budskapet att fastna.