Harvard Business Review har sammanställt något de kallar en kommunikationskarta, där de bryter ner ledarkommunikationen i beståndsdelarna informera, anvisa, skapa trygghet och inspirera.
De flesta är vana vid att informera och anvisa, men kanske inte fullt så bekväma med att skapa trygghet och inspirera.
Hämta kommunikationskartan här (pdf):
Om du som sändare vill kommunicera med din organisation på ett effektivt sätt, måste du anpassa ditt budskap efter både mottagare och situation. Du måste också ha väldigt klart för dig vad det är för syfte du vill uppnå med din kommunikation.
Det som får riktigt goda och framgångsrika ledare att lyckas på lång sikt, är just deras förmåga att anpassa sitt budskap och att våga lämna den bekväma plats där den största utmaningen är att peka med hela handen eller att nöja sig med att informera och anvisa.
Mycket mer än ord
Tänk på att kommunikation är en upplevelse som komprimeras och omkodas till ett budskap. Utöver upplevelsens innehåll och innebörd kommer budskapet dessutom att färgas av hur du ser på dig själv, vilken relation du har till mottagaren och faktiskt också av vilka reaktioner du förväntar dig.
På mottagarsidan skapas en inre bild ditt budskapet. Denna bild formas utöver budskapets innehåll och innebörd av mottagarens erfarenheter och fantasier, mottagarens syn på sig själv, på relationen till dig, men också av mottagarens föreställning om din avsikt.
Dina mottagare tolkar alltså i princip aldrig ditt budskap rakt av, utan bara den bild de själva skapar av ditt budskap. Tänk också på att det är omöjligt att inte kommunicera. Även när du tror att du inte förmedlar något, och är tyst, så är detta också ett budskap.