Skilj på brus och signal

Kommunikation Ligger du sömnlös över snåriga excelark och röda siffror? Är du bekymrad över hur du ska nå dina mål och öka produktiviteten? Då kanske du måste börja med att motivera dina medarbetare genom att kommunicera både bättre och tydligare.

Skilj på brus och signal

Harvard Business Review har sammanställt något de kallar en kommunikationskarta, där de bryter ner ledarkommunikationen i beståndsdelarna informera, anvisa, skapa trygghet och inspirera.

De flesta är vana vid att informera och anvisa, men kanske inte fullt så bekväma med att skapa trygghet och inspirera.

Hämta kommunikationskartan här (pdf):kartan

Om du som sändare vill kommunicera med din organisation på ett effektivt sätt, måste du anpassa ditt budskap efter både mottagare och situation. Du måste också ha väldigt klart för dig vad det är för syfte du vill uppnå med din kommunikation.

Det som får riktigt goda och framgångsrika ledare att lyckas på lång sikt, är just deras förmåga att anpassa sitt budskap och att våga lämna den bekväma plats där den största utmaningen är att peka med hela handen eller att nöja sig med att informera och anvisa.

Mycket mer än ord

Tänk på att kommunikation är en upplevelse som komprimeras och omkodas till ett budskap. Utöver upplevelsens innehåll och innebörd kommer budskapet dessutom att färgas av hur du ser på dig själv, vilken relation du har till mottagaren och faktiskt också av vilka reaktioner du förväntar dig.

På mottagarsidan skapas en inre bild ditt budskapet. Denna bild formas utöver budskapets innehåll och innebörd av mottagarens erfarenheter och fantasier, mottagarens syn på sig själv, på relationen till dig, men också av mottagarens föreställning om din avsikt.

Dina mottagare tolkar alltså i princip aldrig ditt budskap rakt av, utan bara den bild de själva skapar av ditt budskap. Tänk också på att det är omöjligt att inte kommunicera. Även när du tror att du inte förmedlar något, och är tyst, så är detta också ett budskap.

Fakta

Håll koll på din icke verbala kommunikation

Förutom det du säger, orden som faktiskt lämnar din mun, kommunicerar du även på en rad andra sätt. Här är några omedvetna kommunikationskanaler som du behöver ha koll på.

* Paraspråk och andning. Med paraspråk menas de icke språkliga delarna av talet, alltså hur något sägs. Ditt tonläge, tempo, pauser och din röststyrka. Vid rädsla reagerar kroppen med att minska andningen.

* Placering och förflyttning. Var deltagarna i en kommunikation befinner sig i förhållande till varandra anger hur de uppfattar sin inbördes relation. Du kan signalera distans genom att titta ner på någon eller ställa dig halvt frånvänd.

* Ansiktsuttryck. Ditt ansikte är den viktigaste källan till känslomässiga budskap. Tänk på ditt minspel, ditt uttryck i ögonen och ögonrörelser. Är du spänd eller avslappnad i ansiktet? Blinkar du ofta av ren nervositet? Tittar du dina medarbetare i ögonen eller fäster du blicken på dörrposten bredvid mottagaren istället, för att det är mindre jobbigt?

* Kroppsspråket. Hållningen är viktig för att ange relationen till andra. Vad har du för kroppshållning när du kommunicerar? Är du rak eller slokar du? Är du spänd? Gestikulerar du eller lägger du armarna i kors som skydd?

Hämta kommunikationskartan här (pdf)

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Kvalitetsmagasinet sparar mina uppgifter
Läs mer om vår integritetspolicy här
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.