Att välja husläkare eller sjukhus är ingen lätt val och patienten lämnas ofta själv i sin vånda. Att låta sociala medier vara en hjälp på traven är inte ett alternativ. Landstingen missar här kontakten med medborgare, visar den nya rapporten Sociala medier i svensk sjukvård av Health Consumer Powerhouse.
– Landstingen borde använda sociala medier för att låta medborgare och patienter medverka till att göra sjukvården bättre. Det är sociala mediers starka sida, att låta många samarbeta kring projekt. Här finns stora möjligheter för landstingen, säger Oscar Hjertqvist, Health Consumer Powerhouse.
Lämna omdömen
Han menar att vissa landsting har börjat så smått med sociala medier och lyfter fram Vårdguiden på Facebook som Stockholms landsting har, som ett föredöme.
Health Consumer Powerhouse pekar också på att svenska patientorganisation sedan länge har haft diskussionsforum. Bland annat så ger informationstjänsten Omvård.se inte bara information om vårdcentraler, utan patienter kan även lämna omdömen om läkarbesöket.
– Sociala medier skulle gynna den medicinska forskningen. De erbjuder ständig kontakt med tiotusentals patienter för uppföljning av deras medicinering, livsstil och diet. Där kommer vi få se stora och positiva förändringar i tillämpningen av sociala medier, menar Oscar Hjertqvist.