Att ledarutbildning kostar vet alla som sett en katalog eller läst en av hundratals broschyrer i ämnet som skickas ut varje år. Förutom kurskostnaden ligger en stor utgift i i produktivitetsbortfall –TI (Time Invested). Lägger man sedan till inkvartering samt resor i samband med kursen så blir det avsevärda summor. Att räkna hem denna investering är problematiskt. Inte minst brukar kursanordnarna själva hävda att det inte går att räkna på samma sätt som att investera i maskiner men ändå vill man veta vad själva utbildningen ger för resultat.
Att utvärdera utbildningen i sig görs regelmässigt antingen med något frågeformulär i sista stunden av utbildningen eller strax därefter. Resultatet man får tas ofta som mått på utbildningens kvalitet. Lärarens förmåga att föreläsa, beskriva exempel, extra intressanta inslag etcetera. Innehållets tillämplighet på den egna situationen är en annan faktor som kan mätas. Detta ger en skenbar mätning av utbildningens kvalitet. Den mäter själva genomförandet av kursaktiviteten vilket inte säger något om det resultat utbildningen ger eller för med sig till organisationen. För att mäta resultatet av utbildningen måste man en tid senare fråga om deltagarna använder sig av modeller och erfarenheter, om utbildningen har påverkat deras ledarskap väsentligt och i så fall hur, vilka konkreta förbättringar som kan kopplas till utbildningen och så vidare. Det bästa är att ställa frågorna till medarbetarna då ledarskapets kvalitet alltid bestäms av medarbetarna. Det här förfaringssättet är inte konstigare än att man följer upp vilken annan investering som helst.


