Forskarnas kritik riktar sig mot Skolverkets SALSA-modell, som väger in betyg, men också förutsättningar som eleverna har med sig hemifrån. Även om syftet är att få mer rättvisa jämförelser av skolresultat är modellen ofullständig, anser forskarna.
– Den grundläggande invändningen är att SALSA missar mycket av det som påverkar en elevs framgång i skolan. SALSA tar hänsyn till föräldrarnas utbildningsnivå, könsfördelningen och eventuell utländsk bakgrund i elevgruppen. Men mängder av andra faktorer påverkar också. Det kan handla om exempelvis arbetslöshet i skolans upptagningsområde eller vilket kulturellt kapital eleverna har med sig hemifrån, säger Rolf Lander, professor vid institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs universitet.
SALSA-modellen togs fram för att kunna användas av skolorna i deras utvecklingsarbete och föreslås i utredningen om en ny svensk skolinspektion som ett verktyg för bättre inspektioner.
Forskarna föreslår bland annat att det kulturella kapitalet, men också elevernas motivation, undersöks genom elevenkäter under inspektionerna.