Lärares tid ägnas inte åt lärande

Endast en tredjedel av lärarnas arbetstid ägnas åt just lärande. Det visar en rapport från Svenskt näringsliv som kartlagt sex skolors resurser.

Kartläggningen omfattar fyra vanliga kommunala skolor, en så kallad kommunal självstyrande skola och en privat friskola i årskurserna 7-9. I kartläggningen har man sett över hur personalen använder sin tid och resursanvändningen har kopplats samman med de resultat som skolorna presterat i form av genomsnittligt betyg och resultat på nationella prov. Genom det har man också fått ett mått på hur effektiva skolorna är.

Det visade sig att det finns stora skillnader mellan skolorna i hur lärarna använder sin tid. På friskolan ägnas mer än 40 procent av tiden till lärande, på den kommunala självstyrande skolan ägnas endast 25-30 procent åt detta, och på de kommunala skolorna ligger snittet på 34 procent.

Så kan man öka lärandetid

Eftersom siffran skiljer sig åt menar rapporten att det finns goda möjligheter att öka tiden till lärande. Bland annat genom att minska förberedelsetid och tid för efterarbete genom bland annat ökad samverkan och nyttjande av modern teknik. För att kunna öka tiden till lärande pekar rapporten på att det bör göras en översyn av arbetstidsreglerna i kollektivavtalet för de kommunala lärarna, så att de får en större andel arbetstid förlagd till skolan.

Rapporten visar också att det inte är de skolor som satsar mest resurser i kronor per elev eller i lärandekostnader per elev som har de bästa resultaten. Däremot framkommer det att det är avgörande hur läranderesurserna används och vad som händer i det pedagogiska mötet mellan lärare och elev.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste