Svenska konsumenter klagar via sociala medier

När svenskar klagar på företag, sker det ofta i sociala medier. Det visar en internationell undersökning genomförd i sju länder. Sex av tio svenskar, 62 procent, delar sina negativa upplevelser om ett företag i sociala medier. 49 procent delar även sina positiva upplevelser.

Det är på den egna facebooksidan som svenskarna delar sina erfarenheter i första hand, och i andra hand på företagets facebooksida. Var femte twittrande svensk, 21 procent, har twittrat om sin upplevelse, medan motsvarande siffra internationellt är 5 procent.

Enligt Daniel Eisenberg, nordenchef på Interactive Intelligence som genomfört undersökningen, visar detta resultat på vikten av att i arbetet med att utveckla företagets kundtjänst, se sociala medier som en alltmer betydelsfull kanal för att möta sina kunder.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste