Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Svenska konsumenter klagar via sociala medier

När svenskar klagar på företag, sker det ofta i sociala medier. Det visar en internationell undersökning genomförd i sju länder. Sex av tio svenskar, 62 procent, delar sina negativa upplevelser om ett företag i sociala medier. 49 procent delar även sina positiva upplevelser.

Det är på den egna facebooksidan som svenskarna delar sina erfarenheter i första hand, och i andra hand på företagets facebooksida. Var femte twittrande svensk, 21 procent, har twittrat om sin upplevelse, medan motsvarande siffra internationellt är 5 procent.

Enligt Daniel Eisenberg, nordenchef på Interactive Intelligence som genomfört undersökningen, visar detta resultat på vikten av att i arbetet med att utveckla företagets kundtjänst, se sociala medier som en alltmer betydelsfull kanal för att möta sina kunder.

Kunskapsmaterial

Bloggar

Böcker

Karriär

Ledare

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.