Tele2: ”En härlig dag för oss”

Förbättringsarbete Bakom siffrorna som visar att Tele2:s företagskunder är så mycket nöjdare idag än för ett år ligger flera års tungt gnetande.
– Det var hit vi tänkte oss när vi lade fast planen för tre år sedan, säger Anders Långsved, chef för Tele2 Business.

Tele2: ”En härlig dag för oss”

Alla de större operatörerna har under det senaste året fått nöjdare företagskunder visar de senaste siffrorna från Svenskt kvalitetsindex. Men ingen av dem har gjort ett lika stort lyft som Tele2. Operatören som tidigare i många fall skvalpat omkring i bottenligan av den bransch som utmärkt sig när det gäller att ha missnöjda kunder får i årets mätning bäst betyg av alla operatörer när det gäller bredbandstjänster till företag. När det gäller mobiltelefoni har de fortfarande Telia framför sig men skillnaden är nu mindre än ett poäng och jämfört med 2013 års index har de höjt sig med 7,4 poäng.

– En sådan här dag är det extra kul att jobba på Tele2. Vi ser nu resultatet av flera års gnetande på många olika områden och att hela Tele2 Business nu drar åt samma håll, säger Anders Långsved, chef för operatörens företagsaffärer.

Att kundnöjdheten nu stiger är enligt honom en följd av att planer som drogs upp redan för tre år sedan.

Vad har ni då gjort för att kunna öka kundnöjdheten så mycket så snabbt?

– Det är många saker men jag skulle vilja framhålla tre. Den första är att vi satsat väldigt mycket på vår 4g-utrullning, vilket syns i den mobila siffran. Detsamma gäller våra nättjänster. Vi behövde både ett bättre nät och en bättre helhetslösning och nu har vi stärkt upp båda. Till sist är det också så att vi nu är fler som arbetar med den hör kundgruppen på Tele2. Företagen är krävande kunder och b2b-affärer är personalintensivt. Det har vi svarat upp till.

Har ni blivit bättre på att inte lova mer än ni kan hålla?

– Det skulle man kanske kunna säga. Men det är inte så att vi lovar mindre utan vi har faktiskt ryckt upp leveransen. Vår bransch är viktig för att hela Sverige ska fungera och därför är det väldigt roligt att se resultatet av årets kvalitetsindex.

Läs mer: Negativa trenden bruten: Företagen nöjdare med sina operatörer

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste