Quality innovation of the year delas ut till organisationer som presenterat innovativa lösningar med tydlig koppling till medveten systematik i sitt arbete, med utgångspunkt från ett klart identifierat kundbehov.
Årets vinnare är Landstinget Västmanland, Volvo Car Customer Service samt HFAB, Halmstads Fastighets AB. De går nu vidare till den internationella finalen i Tallin den 27 januari.
Förra året var det två svenska verksamheter som tog hem det internationella priset, Södra Älvsborgs sjukhus och Volvo Trucks.
Tre vinnare
Kost vid Landstinget Västmanland får priset för innovationen Framtidens patientmat. De har skapat en à la carte meny som ger patienterna på sjukhusen 28 olika maträtter att välja på vid varje måltid. Systemet ger nöjdare kunder genom ökad valfrihet samt lägre kostnader genom en ny unik tillagnings- och logistikprocess.
Volvo Car Customer Service för priset för att ha utvecklat ett koncept för att mäta och utveckla medarbetarengagemang. Konceptet utgår från Gallups medarbetarmätningar Q12 och kombinerar dessa med verktyg som chefer använder för att utveckla medarbetare mot högpresterande team. Ett centralt moment i detta arbete är att varje individs styrkor identifieras och att man utifrån dessa utvecklar individerna till talanger. Upplägget innebär ett förändrat sätt att utveckla ledare och medarbetare.
HFAB:s innovation heter Nya vägar till arbete! Genom en egen anställd arbetsförmedlare har fastighetsbolaget skapat möjligheter att matcha arbetslösa hyresgäster till olika typer av anställningar. Syftet har varit att öka förvärvsfrekvensen bland HFAB:s hyresgäster samt genom detta skapa möjligheter till ökad självförsörjning och bättre betalningsförmåga. Läs mer om HFAB:S innovation här.