Volvos varumärke fortfarande starkast

Kundnöjdhet Det mest positivt omtalade varumärket i Sverige är Volvo. Ica och Swish knappar in. Störst kliv framåt tar SJ. Allt enligt YouGov BrandIndex.

Volvos varumärke fortfarande starkast

YouGov BrandIndex har undersökt vilka varumärken som i störst utsträckning har blivit omtalade under 2019.

För sjunde året i rad är Volvo är det varumärke som flest har hört något positivt om. Volvos så kallade Buzz-poäng är 25,9. Det innebär dock lite mindre försprång än tidigare till Ica och Swish.

Nya på den svenska tio-i-topplistan är Willys och Lidl.

Läs även: Swish i topp bland svenska varumärken

SJ ångar på

Det varumärke som har ökat mest är SJ, vilket skulle kunna bero på den intensifierade klimatdebatten. Det är i hög grad befintliga kunder som har ett positivt intryck till SJ. Utöver det är unga människor i storstadsområden överrepresenterade bland SJ-supportrarna.

Kraftigt uppåt gick det också för H&M. Även Aftonbladet, Sveriges Television, Sveriges Radio och Expressen lyckades få mer positiva attityder.

Läs även: Länsförsäkringarns recept för kundnöjdhet

Buzz-poängen tas fram genom att respondenterna får besvara frågor om de har hört något positivt eller negativt om ett varumärke under de senaste två veckorna i reklam, i nyheterna eller av vänner och familj. Buzz-poängen är nettovärdet dvs. andelen som hört något positivt, minus andelen som hört något negativt.

I listan med varumärken som ökar mest rankas de varumärken som allmänheten har hört mest positivt om i 2019 jämfört med 2018.

Läs även: 30 års studier av kundnöjdhet

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste