Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Volvos varumärke fortfarande starkast

Kundnöjdhet Det mest positivt omtalade varumärket i Sverige är Volvo. Ica och Swish knappar in. Störst kliv framåt tar SJ. Allt enligt YouGov BrandIndex.

Volvos varumärke fortfarande starkast

YouGov BrandIndex har undersökt vilka varumärken som i störst utsträckning har blivit omtalade under 2019.

För sjunde året i rad är Volvo är det varumärke som flest har hört något positivt om. Volvos så kallade Buzz-poäng är 25,9. Det innebär dock lite mindre försprång än tidigare till Ica och Swish.

Nya på den svenska tio-i-topplistan är Willys och Lidl.

Läs även: Swish i topp bland svenska varumärken

SJ ångar på

Det varumärke som har ökat mest är SJ, vilket skulle kunna bero på den intensifierade klimatdebatten. Det är i hög grad befintliga kunder som har ett positivt intryck till SJ. Utöver det är unga människor i storstadsområden överrepresenterade bland SJ-supportrarna.

Kraftigt uppåt gick det också för H&M. Även Aftonbladet, Sveriges Television, Sveriges Radio och Expressen lyckades få mer positiva attityder.

Läs även: Länsförsäkringarns recept för kundnöjdhet

Buzz-poängen tas fram genom att respondenterna får besvara frågor om de har hört något positivt eller negativt om ett varumärke under de senaste två veckorna i reklam, i nyheterna eller av vänner och familj. Buzz-poängen är nettovärdet dvs. andelen som hört något positivt, minus andelen som hört något negativt.

I listan med varumärken som ökar mest rankas de varumärken som allmänheten har hört mest positivt om i 2019 jämfört med 2018.

Läs även: 30 års studier av kundnöjdhet

Kunskapsmaterial

Bloggar

Böcker

Karriär

Ledare

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.