Från kvalitetsledarskap till ledarskapskvalitet

Förbättringsarbete Varje människa är unik och kastas ständigt in i unika situationer. Därför går det inte att följa ett recept för gott ledarskap. Men för att lyckas motivera medarbetarna i kvalitetsarbetet gäller det att gå från kvalitetsledarskap till ledarskapskvalitet, menar Kelly Odell på Kvalitetsmagasinet Live.

Från kvalitetsledarskap till ledarskapskvalitet
Emma Casserlöv

Kelly Odell är den amerikanska prästen som insåg att han inte var troende och istället flyttade till Sverige och började på Handelshögskolan. Idag jobbar han som föredragshållare och strategikonsult på Astrakan. På Kvalitetsmagasinet Live uppmanar han kvalitetsprofessionen att inte stagnera i sitt ledarskap utan träna för att hela tiden ta steget vidare. För att lyckas behöver man också ha medarbetarna med sig. Motivation är därför den största kvalitetsledaruppgiften.

– Men tänk på att det finns två olika typer av motivation, intern som uppmuntran och engagemang, och extern exempelvis ekonomisk belöning. Och medan intern är så här stor är extern så här liten, säger Kelly Odell och visar intern motivation från golvet till sitt huvud och extern motivation mellan tummen och pekfingret.

Det gäller också att vara medveten om att vi motiveras på olika sätt. Han berättar att han själv började träna med en PT och fick byta för att han inte blev motiverad av den han först tilldelades. Ett beteende som uppmuntrar vissa kan suga musten ur andra.

– Glöm inte heller att en chef har tillgång till extern motivation medan en ledare har tillgång till det allra viktigaste – den interna motivationen. Vi behöver mer ledarskap från kvalitetsprofessionen, avslutar Kelly Odell.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.