nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

FOTO: Emma Casserlöv

Från kvalitetsledarskap till ledarskapskvalitet

Varje människa är unik och kastas ständigt in i unika situationer. Därför går det inte att följa ett recept för gott ledarskap. Men för att lyckas motivera medarbetarna i kvalitetsarbetet gäller det att gå från kvalitetsledarskap till ledarskapskvalitet, menar Kelly Odell på Kvalitetsmagasinet Live.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Kelly Odell är den amerikanska prästen som insåg att han inte var troende och istället flyttade till Sverige och började på Handelshögskolan. Idag jobbar han som föredragshållare och strategikonsult på Astrakan. På Kvalitetsmagasinet Live uppmanar han kvalitetsprofessionen att inte stagnera i sitt ledarskap utan träna för att hela tiden ta steget vidare. För att lyckas behöver man också ha medarbetarna med sig. Motivation är därför den största kvalitetsledaruppgiften.

– Men tänk på att det finns två olika typer av motivation, intern som uppmuntran och engagemang, och extern exempelvis ekonomisk belöning. Och medan intern är så här stor är extern så här liten, säger Kelly Odell och visar intern motivation från golvet till sitt huvud och extern motivation mellan tummen och pekfingret.

Det gäller också att vara medveten om att vi motiveras på olika sätt. Han berättar att han själv började träna med en PT och fick byta för att han inte blev motiverad av den han först tilldelades. Ett beteende som uppmuntrar vissa kan suga musten ur andra.

– Glöm inte heller att en chef har tillgång till extern motivation medan en ledare har tillgång till det allra viktigaste – den interna motivationen. Vi behöver mer ledarskap från kvalitetsprofessionen, avslutar Kelly Odell.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.