Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Kavlis vd skickade ledningen i terapi

Företagskultur Efter en tuff uppväxt och en känsla av att inte duga och hitta rätt i livet började Kavlis vd Gerhard Bley gå i terapi. Det blev början på en resa mot det han kallar det empatiska ledarskapet. På Kvalitetsmagasinet Live delade han med sig av sina erfarenheter.

Kavlis vd skickade ledningen i terapi
Emma Casserlöv

Gerhard Bleys resa började för ungefär 20 år sedan då han efter en tuff uppväxt och en känsla av att han inte dög började fundera på vad han egentligen ville med sitt liv. Utåt sett var han en framgångsrik chef, men inuti var livet allt annat än harmoniskt. För att komma på rätt spår började han gå i terapi. Det blev starten för en mer balanserad livstillvaro. Från att ha haft jobbet som sitt allt och aldrig stannat upp och reflekterat gav terapin självinsikt och en vision om hur han ville leva sitt fortsatta liv. På Kvalitetsmagasinet Live visar Gerhard Bley upp vad han kallar sitt strategiska hur, ett visuellt hus som består av de tre viktiga delarna: meningsfull sysselsättning, familj och privat tid.

– Det är så här jag vill att alla mina medarbetare också ska leva, att ha balans i livet. Då presterar man bättre, säger han.

Han förklarar att det han kallar det mekaniska ledarskapet är något som alla kan förhålla sig till och utveckla, men för att bli en empatisk och situationsanpassad ledare krävs mycket mer. Man måste börja hos sig själv, inse hur man fungerar och agerar, hur man möter olika personer och hur man tampas med sina instinktiva reaktioner. En stor dos självinsikt med andra ord.

Han menar också att det mekaniska ledarskapet lätt tappar balans och att medarbetarna glöms bort.

– Ledarskap kan bara utövas öga mot öga. Intranät, mejl och PM, det är bara information. På Kavli ska alla medarbetare träffas regelbundet med sin chef utan en agenda för att fördjupa sin relation och kommer närmare varandra. Gör man det blir det lättare att exempelvis fatta svåra beslut och ställa krav. Jag lägger mycket av min arbetstid på individuella möten.

För att jobba på sin relation åker Kavlis ledningsgrupp bort fyra gånger per år. Istället för en fullsmockad agenda till sent in på småtimmarna slutar de jobba i tid och lägger tid på att lära känna varandra och umgås.

För att sprida det empatiska ledarskapet ner i organisationen har också Kavlis ledningsgrupp börjat gå i terapi. Gerhard Bley skrattar lite och förklarar att vissa tyckte det kändes obekvämt att kalla det terapi och kallar det därför coachning. De har också jobbat med 360 graders-övningar där man tar in åsikter om hur man är som ledare från alla håll för att få större självinsikt. Att betala för terapi åt sin ledningsgrupp menar Gerhard Bley är en liten kostnad jämfört med att skicka medarbetare på ledarskapskurser som han inte anser genererar något. Och han ser tydliga positiva effekter av satsningen.

– Vi är tryggare individer som vågar utmana. Vi har större tillit och är mer avslappnade, engagemanget för helheten har ökat och våra självbilder är tryggare vilket har bidragit till prestigelöshet. Allt detta samtidigt som vi levererar de bästa resultaten i företagets historia.

Så implementerads det empatiska ledarskapet på Kavli:

* Gerhard Bley inledde med sin berättelse för ledningsgruppen.

* Hela ledningsgrupp skickades på terapi. De gjorde också 360-graders övning.

* Ledningsgruppen fick gratis coachning ett år – individuellt och utan rapporteringskrav.

* Uppföljning i ledningsgruppen efter cirka ett år. Fortfarande många som går i terapi, Kavli betalar.

* Samma inledning i företagets Ledarforum.

* Ledarforum går gruppcoachning och har gjort 360-graders övning.

Kunskapsmaterial

Bloggar

Böcker

Karriär

Ledare

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.