Alla människor både är och lär olika. Det som förvånar mig är att det fortfarande är förhållandevis få som känner till vilka olika resultat som går att uppnå utifrån val av upplägg, lokal och antal deltagare. Troligtvis beror det på att de flesta gått i en traditionell skola med katederundervisning. Oavsett val av upplägg så är uppföljningen efteråt nödvändig för att det ska ge långsiktig nytta och ökad lönsamhet. Om det exempelvis finns tre timmar att tillgå på en konferens för ett bestämt syfte, hur kan de timmarna fördelas? Hur kan deltagarna förbereda sig så att de kan vara sitt allra bästa? Vad är skillnaden på en tre timmars föreläsning och en lika lång utbildning? Vilka olika inlärningsstilar har våra medarbetare och går det att integrera dessa? Kan alla föreläsare även utbilda? Jag brukar säga att jag som föreläsare kan bidra till att deltagarna blir inspirerade och om jag anlitas som utbildare blir deltagarna transpirerade. En föreläsning väcker lusten och en utbildning får deltagarna att börja svettas. Det är lika stora skillnader som att titta på tv-sporten och idrotta själv. Det är viktigt att redan innan vara noga med vad deltagarna förväntas bidra med till verksamheten efteråt. Jag brukar kalla det för att ge alla en sportslig chans att bli delaktiga i att bli Kravmärkta och närodlade medarbetare.
I antikens Grekland var en pedagog en slav som ledsagade barn till och från skolan och ibland även undervisade dem i hemmet. Pedagog = En underbetald personlig assistent. Det äldre svenska ordet ”skola” användes för något som inte var förhandlingsbart, som sedan blev ”skall” och som nu bytts ut till det korta ”ska”. Rätt spännande val av ord på våra barns arbetsplats under skolplikten tycker jag. Våra barn skola vara på sin skola!


