Scanias kvalitetsarbete präglas av två bärande modeller. Dels The Scania Way, företagets kulturbeskrivning som internt kallas Scania-huset, dels Scania Production System (SPS), ett lean-inspirerat tillverkningssystem byggt på principer som ”kunden först”, ”respekt”, ”laganda”, ”ansvar” och ”eliminering av slöseri”. Både Scania-huset och SPS är vida uppmärksammat i branschen och globalt, och lyfts ofta fram som exempel på väl utarbetade organisatoriska system.
Scanias gemensamma språk minimerar beslutstider
Ledningsspråk del 4
Industri-draken Scania bygger sitt kvalitetsarbete på två tydliga modeller. Det tydliga ramverket innebär att alla medarbetare har ett uttalat ansvar för förbättringar, vilket gör begreppet ”fånga ledningens öra” i stort sett överflödigt.

Mattias Söderberg. Foto: Scania och Stockadobe
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Kvalitetsmagasinet premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
De är också orsaken till att begrepp som ”fånga ledningens öra” inte är särskilt relevant inom Scania, menar Mattias Söderholm, kvalitetschef på Scania Sverige.
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


