Enligt LinkedIns ”Global Talent Trends rapport” visar deras data att företag med starka arbetsgivarvarumärken ser upp till 50 procent fler kvalificerade sökande.
Arbetsgivarvarumärke – Bli en plats där folk vill jobba
VARUMÄRKE Att bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke blir allt viktigare för att attrahera och behålla kompetens på en konkurrensutsatt marknad. Det handlar inte bara om lön och förmåner, utan om att förmedla företagets unika värderingar, kultur och fördelar som arbetsplats.

Foto: Stockadobe
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Kvalitetsmagasinet premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
Här är fem framgångsfaktorer för varumärkesbyggandet.
1. Definiera företagets värderingar och kultur – detta är en del av ert arbetsgivarerbjudande.
- Identifiera vad som gör ert företag unikt. Fastställ era långsiktiga mål. Hur ämnar ni göra avtryck i er bransch eller i samhället? Allt detta bör finnas tydligt i allt från arbetsbeskrivningar till företagspolicyer.
2. Uppmuntra medarbetarna att vara varumärkesambassadörer.
- Lyft fram deras berättelser. Uppmuntra dem att dela med sig av framgångshistorier och erfarenheter av att arbeta för företaget, för att sprida insikter i företagets kultur och arbetsmiljö. Ett sätt är att uppmuntra dem att skriva arbetsgivarrecensioner på sajter som Jobinside.se och Indeed.com, där potentiella sökande kontrollerar för att se om de verkligen vill arbeta hos er.
3. Använd sociala medier och ha ett konsekvent budskap.
- Plattformar som LinkedIn, Instagram och TikTok kan användas för att visa upp er företagskultur och era värderingar.
- Säkerställ att ert budskap över alla plattformar, från er webbplats till era sociala mediekanaler, speglar era värderingar och kultur. Ett konsekvent, enhetligt budskap hjälper till att bygga förtroende hos kandidater.
4. Samordna och integrera arbetsgivarvarumärket med era rekryterings- och marknadsföringsinsatser.
- Låt ert arbetsgivarvarumärke vara en integrerad del av hela företagets kommunikationsstrategi. Se till att ert arbetsgivarvarumärke genomsyrar alla era rekryteringsaktiviteter och marknadsföringsinsatser. Använd samma budskap, värderingar och ton i era jobbannonser som ni gör i er övriga marknadsföring. Genom att lova kunder och anställda samma sak stärker ni förtroendet för arbetsgivarvarumärket.
5. Utvärdera och utveckla arbetsgivarvarumärket.
- Arbetsgivarvarumärket är inte statiskt utan bör ständigt vara föremål för utveckling till det bättre. Sök kontinuerligt feedback från både anställda och kandidater. Använd denna feedback
- Utvärdera regelbundet ert arbetsgivarvarumärke och använd feedback från både kandidater och anställda för att göra effektiva förbättringar av varumärket och arbetsplatsen.
Källor: LinkedIn, Get Staffed