
Den senaste tiden har jag fått hem flera oväntade presenter; en blomsterbukett från en bank, ett handskrivet julkort från en mäklare och en ros från ett möbelföretag. Jag har flyttat och varit en bra kund för många företag. Visst är det trevligt med hembudade blomster och handskrivna julkort (sådana är i min vänskapskrets mycket sällsynta numera), men min känsla har inte varit enbart positiv. Tvärtom har jag känt mig lite ”bedragen”. Förstå mig rätt, ingen har lurat mig. Men en känsla av att vissa företag verkligen har tjänat en massa pengar på mig har infunnit sig, vilket gjort att idel glädje uteblivit.
Jag förstår naturligtvis att företagen vill väl, men självklart är deras syfte att med presenterna säkra mig som kund så att jag blir dem trogen. Vi kunder tenderar ju att vara mindre lojala idag än tidigare och detta har många företag uppmärksammat. Att visa sina kunder uppskattning blir med andra ord allt viktigare. Frågan är bara hur man gör det.


