Delaktiga lärare ger framgångsrika skolor

Delaktiga lärare och en verksamhet som kretsar kring arbetslag är tecken för framgångsrika skolor. Det menar Conny Björkman som jämfört rektorers föreställningar om ledarskap, kompetensutveckling och samarbete i sin avhandling.

Rektorer på framgångsrika skolor menar att de använder kompetensutveckling som hävstång i förbättringsarbetet för hela skolan. Enligt Conny Björkman bygger kompetensutvecklingen på arbetslagens behov för att nå skolans mål för eleverna.

För att göra lärarna delaktiga finns ofta en ledningsgrupp med representanter från arbetslagen. Där diskuteras förslagen innan rektorerna fattar besluten.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.