Energibolagens privatkunder ger historiskt låga betyg

Kundnöjdhet SKI:s årliga undersökning visar att privatkunders nöjdhet är den lägsta någonsin när det kommer till energibranschen.
– För att vända privatkundernas negativa trend krävs en långsiktig strategi där kundrelationer står i fokus, säger Lovisa Svensson som är projektledare för studien.

Energibolagens privatkunder ger historiskt låga betyg
SKI Energi 2024 visar att privatkunders nöjdhetsindex ligger på den lägsta nivån sedan 2005. Foto: Adobe Stock

Svenskt Kvalitetsindex, SKI, har sedan 2005 mätt kundnöjdhet inom elhandel, elnät och fjärrvärme för både privat- och företagskunder.

Årets nöjdhetsindex landar på 63,4, vilket är en liten förbättring jämfört med förra året. Energibranschen kämpar dock med att möta de förändrade beteenden och förväntningar som de senaste årens nationella och globala utmaningar har skapat, visar undersökningen. Bland privatkunder har nämligen nöjdheten minskat till strax över 60.

– Företagskunderna upplever förbättringar, men för privatkunderna ser vi motsatt utveckling, säger vd:n Johan Parmler i ett pressmeddelande.

Digitala tjänster har blivit en självklarhet

Om

SKI:s nöjdhetsindex

Resultatet presenteras som ett indexvärde på en skala från 0 till 100, där:

  • 80–100: Mycket hög nöjdhet.
  • 60–80: God nöjdhet.
  • Under 60: Låg nöjdhet.

Under de senaste åren har digitala tjänster varit en viktig del av kundupplevelsen, men idag anses de vara en självklarhet snarare än en nöjdhetshöjare. Privatkunder vill i stället ha bättre insyn i sina avtal, mer transparens om branschen och tydlig information om hållbarhet och framtidens energianvändning.

– För att vända privatkundernas negativa trend krävs en långsiktig strategi där kundrelationer står i fokus, inte bara snabba lösningar på akuta behov, säger Lovisa Svensson som är projektledare för studien.

Trots den dystra bilden finns det vissa aktörer som sticker ut och visar att det går att skapa nöjda privatkunder i en pressad bransch. Bland elhandelsbolagen tar Boo Energi förstaplatsen. Inom elnät och fjärrvärme-segmentet är det Skellefteå Kraft som får högst betyg. Enligt SKI stärker Skellefteå Kraft bilden av att ett starkt kundfokus kan löna sig oavsett vilken del av branschen det handlar om. 

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste