– Företagskunderna upplever förbättringar, men för privatkunderna ser vi motsatt utveckling, säger vd:n Johan Parmler i ett pressmeddelande.
Digitala tjänster har blivit en självklarhet
Om
SKI:s nöjdhetsindex
Resultatet presenteras som ett indexvärde på en skala från 0 till 100, där:
- 80–100: Mycket hög nöjdhet.
- 60–80: God nöjdhet.
- Under 60: Låg nöjdhet.
Under de senaste åren har digitala tjänster varit en viktig del av kundupplevelsen, men idag anses de vara en självklarhet snarare än en nöjdhetshöjare. Privatkunder vill i stället ha bättre insyn i sina avtal, mer transparens om branschen och tydlig information om hållbarhet och framtidens energianvändning.
– För att vända privatkundernas negativa trend krävs en långsiktig strategi där kundrelationer står i fokus, inte bara snabba lösningar på akuta behov, säger Lovisa Svensson som är projektledare för studien.
Trots den dystra bilden finns det vissa aktörer som sticker ut och visar att det går att skapa nöjda privatkunder i en pressad bransch. Bland elhandelsbolagen tar Boo Energi förstaplatsen. Inom elnät och fjärrvärme-segmentet är det Skellefteå Kraft som får högst betyg. Enligt SKI stärker Skellefteå Kraft bilden av att ett starkt kundfokus kan löna sig oavsett vilken del av branschen det handlar om.
publicerad 18 november 2024