Få budskapet att nå fram

Kvalitetsmässan Medarbetarna suckar och stönar och vill inte hänga med på förändringståget. Hur ska de övertygas? Retorikexperten Elaine Eksvärd delar med sig av sina bästa tips.

Få budskapet att nå fram

En modern retoriker är inte en Olof Palme eller Barack Obama. Nej, i arbetslivet är det en annan typ av mer jordnära retorik som går hem, menar Elaine Eksvärd när hon talar på Kvalitetsmässan. Att snacka smart är att göra sig förstådd i det sammanhang man verkar, att vara personlig men inte privat. För att hitta sitt eget personliga tilltal kan det till en början vara bra att snegla på andra.

– Fundera på, hur pratar de som blir lyssnade till i din bransch? frågar Elaine Eksvärd.

Var dig själv

Det gamla rådet som brukar ges till nervösa talare om att föreställa sig publiken naken ger hon inte mycket för. Föreställ dig istället att det är familj och vänner som du ska berätta något för – då blir du mycket naturligare och mer trovärdig. Vi lyssnar nämligen på personer som verkar personligt engagerade, medan vi slår dövörat till när vi hör att någon har klivit in i sitt ”jobbjag”.

– De som är riktigt bra är det som är sig själva som talare.

Fördomar spelar in

Det räcker inte med att ha ett riktigt bra budskap. Hur du uppfattas av din publik är minst lika viktigt. Elaine Eksvärd ger därför rådet att inför ett föredrag av något slag fundera på hur du själv framstår.

– Sätt dig själv i perspektiv: Hur uppfattas ditt utseende i sammanhanget?

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste