1. Verksamhetsnära stöd av förbättringsledare. Det ger ökade möjligheter till metodstöd samtidigt som man ser till att de strategier man använder utgår från befintliga behov.
2. En enkel, begriplig och tydlig struktur och systematik som gärna visualiseras. Det ger möjligheter till bättre samarbete i verksamhetsutvecklingen, delad förståelse och bättre översikt i arbetet.
3. Att bygga socialt kapital med tillit och förtroende. Det skapar både ett mer generellt engagemang och ett mer konkret engagemang i exempelvis patientsäkerhetsfrågor och vårdkvalitet.
4. Att det operativa ledarskapet är verksamhetstjänande, relationsinriktat, ger struktur och stabilitet samt är anpassat efter verksamhetens behov och förutsättningar. Det bidrar till att skapa bättre arbetsmiljö, socialt kapital och fungerande arbetsprocesser.
5. Stöd till cheferna. Delad ledning, chefserfarenhet och organisationens stöd till chefer understödjer chefers arbete att skapa positiva synergier i utvecklingsarbetet.
Läs mer om studien här: Positiva effekter av Lean i sjukvården