Varje år gör Dayforce en Pulse of Talent-undersökning bland företag som har minst 100 medarbetare, för att se hur företagskultur påverkar affärsresultat. Förra året svarade drygt 9 000 anställda från nio olika länder, och resultatet visar att företag med en framgångsrik företagskultur är fem gånger mer benägna att se en betydande ökning av intäkter.
Rapport: Nästan hälften slutar på grund av dålig företagskultur
Företagskultur Företag måste bli bättre på att ta vara på sina talanger och förbättra företagskulturen om de vill uppnå långsiktig framgång. Det visar en internationell studie från Dayforce.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Samtidigt är det flera anställda som svarar att de varit med om arbetsplatser med dålig företagskultur. Enligt Dayforce svarar 48 procent av alla svarande att de någon gång har sagt upp sig på grund av företagskulturen på deras jobb. Dessutom svarar sju av tio att de skulle kunna eller har tackat nej till ett jobb på grund av dålig företagskultur.
Undersökningen visar också att chefer tenderar att ha en mer positiv syn på företagskulturen medan andra anställda anser att företagets satsningar på att förbättra företagskulturen inte ger resultat.
– Organisationer måste bli bättre på att göra smarta kulturinvesteringar eftersom deras nuvarande agerande inte uppskattas av särskilt många. De får inte avkastning på sina nuvarande satsningar, står det i den 15:e versionen av Pulse of Talent-undersökningen.
Flexibilitet näst viktigast
Viktigast enligt anställda är en god lön, men tätt därefter kommer balansen mellan privatliv och arbete. De flesta anser att deras arbetsgivare inte är tillräckligt flexibla när det kommer till exempelvis distansarbete.
Brist på möjligheter till utveckling är också en av de främsta anledningarna till att anställda söker nya jobb. Anställda upplever att de har sämre tillgång till tekniska resurser och karriärvägar än vad cheferna gör. Åtta av tio chefer svarar att de ser goda utvecklingsmöjligheter hos sin nuvarande arbetsgivare, medan endast fyra av tio anställda känner likadant.
Läs undersökningen här.