I ett experiment från 2009 delades amerikanska studenter, från samma studentgrupp, in i grupper om tre. Grupperna skulle lösa en fiktiv mordgåta på 20 minuter, men efter 5 minuter kom en fjärde person in. För vissa grupper kom personen från samma studenthus som de andra medan andra grupper fick en person utifrån.
Rätt dubbelt så ofta
Efteråt fick var och en betygsätta arbetet. Grupper som fått in någon från ett annat studenthus tyckte att arbetet gått mindre effektivt och de var också mer osäkra på om de kommit fram till rätt lösning.
Det här speglar känslan att grupper där alla är lika förstår varandra bättre och samarbetet flyter tämligen smärtfritt. Att ha med en utomstående leder i stället till mer friktion och känns mer kontraproduktivt.
Men känslan leder fel. 29 procent av de homogena grupperna löste nämligen mordfallet rätt – medan dubbelt så många, 60 procent, av de blandade grupperna kom fram till rätt svar. För dem kändes processen jobbigare – men resultatet blev bättre.
Ökar konflikter – men mindre än vi tror
Det finns också en tro att det är mer konflikter i blandade grupper än det faktiskt är.
I ett experiment från 2015 fick MBA-studenter se en bild. På bilden var det antingen fyra vita män, fyra svarta män eller två vita och två svarta män.
Alla studenter fick läsa samma beskrivning av diskussionen i gruppen. När de fick säga hur mycket konflikter de bedömde att gruppen hade, trodde de att grupperna med antingen vita eller svarta män hade få konflikter, medan gruppen med både vita och svarta hade större konflikter – trots att de förutsättningar de fått var samma för alla grupper.
Den här typen av omedvetna föreställningar kan uppenbarligen påverka hur vi väljer att anställa och sätta ihop grupper. Utan att förstå det kan vi avstå från att sätta ihop blandade grupper – för att vi har en överdriven rädsla för vilka konflikter som kan uppstå.
Källa: Harvard Business Review
Fakta
Tips för mångfald
Var inte rädda för att det blir mer diskussioner, olika perspektiv är det som ger bättre lösningar.Tona inte ned skillnader mellan er utan stå för era perspektiv samtidigt som ni försöker förstå andras.Se det spännande med erfarenheter från andra kulturer eller andra olikheter som finns i företaget. Det får också minoritetsgrupper att trivas bättre.Se till att företagskulturen är sådan att alla känner sig välkomna och respekterade.
publicerad 6 oktober 2016