Framåt för elbranschen

Elbranschens satsning för att stärka förtroendet bland Sveriges befolkning börjar ge resultat. Nu får alla elbolag godkänt av sina kunder.

Framåt för elbranschen
Fortum

Kärnan i mätningen är måttet kundnöjdhetsindex som går från 0 till 100. Elbranschen har tidigare knappt fått godkänt av sina kunder, men nu börjar det ta sig. Alla elbolag får över 60 poäng, vilket är gränsen för godkänt. Bäst betyg får Telge Energi och Luleå Energi med 76,4 poäng. Övriga bolag pendlar någonstans i skalan 60 till 70 vilket innebär att kunderna är hyfsat nöjda.

Ser man till snittpoängen i branschen så fortsätter trenden åt rätt håll. 2004 fick elbranschen 59,6 i betyg. Idag är man uppe i 64,3.

Årets förbättring står Fortum för där företagskunderna är betydligt mer nöjda än tidigare.

Studien av energibranschen omfattar totalt drygt 12 000 intervjuer med privatkunder och företagskunder och kundnöjdhetsindex räknas fram via en analysmetod som bygger på svaren från ett 40-tal olika frågor.

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste