Gamification gör lärandet till en lek

Förändringsarbete Att lära sig ett nytt dokumenthanteringsystem genom att spela Kung fu. Det är bara ett exempel på hur spelbranschen gör sitt intåg i arbetslivet.

Gamification gör lärandet till en lek

Gamification, att använda spel i sammanhang som vi normalt inte förknippar med spelande, till exempel i utbildning, marknadsföring eller förändringsarbete, är en starkt växande trend.

Kung fu-mästare i dokumenthantering

Oskar Eklund, vd för spelföretaget Hello There, berättade om trenden och gav flera exempel på hur spel kan användas för att skapa affärsnytta när han talade vid ett seminaruim på konferensen House i Umeå, som arrangerades av it-företaget Hi5 igår.

– När vi gjorde Kung fu-spelet för Saab handlade det om att medarbetarna skulle lära sig ett nytt dokumenthanteringssystem. Det blev en jättesuccé, berättar han.

Spelet går ut på att bli Kung fu-mästare i det nya dokumenthanteringssystemet, men allt är inramat som ett äventyrsspel. Spelarna tar sig igenom ett antal olika utmaningar där de samtidigt får en genomgång av systemets olika funktioner och finesser. Spelet är också uppbyggt så att Saab själv kan gå in och förändra spelet när det sker förändringar i dokumenthanteringssystemet.

– Jämfört med traditionell e-learning så väcker detta mycket större engagemang, konstaterar Oskar Eklund.

Tung kunskap i lätt förpackning

Andra exempel som Oskar Eklund lyfter fram är ett äventyrsspel som SAS använder för att medarbetarna ska träna sitt säkerhetstänkande, Volvo som använt gamification för att implementera Lean och Tillväxtverkets Kulturbanken, som är ett lärande webbspel om andra länders affärskulturer.

Peak performance är ett annat exempel där Hello There utvecklat ett äventyrsspel för att utbilda butikssäljarna i material och funktion samt vässa deras säljargument. Att nå med kunskap om klädkollektionen till hela säljkåren var en stor utmaning, eftersom många av säljarna jobbar extra på kvällar och helger.

Lösningen blev ett äventyrsspel där spelaren är en räddningsarbetare som ska leta rätt på ett plan som störtat i de snöiga bergsmassiven i Peru för att planets besättning. Under uppdraget för spelaren lära sig fakta och fördelar med plaggen.

Spelet måste vara i fokus

Företag som Santa Maria, Esterella och mobiloperatören Tre har varit framgångsrika i att använda spelformen i sin marknadsföring. Tre har exempelvis slagit stort i Kina med sitt spel Mannen från 3, trots att de inte har verksamhet där. Ur marknadsföringssynpunkt kan ett spel ge långt större räckvidd än de vanliga kanalerna, men för att fånga publiken gäller att göra det på ett smart sätt, tipsar Oskar Eklund.

– Spelandet måste vara i fokus. Om folk tycker att det blir för reklamigt kommer de att tröttna snabbt, konstaterar han.

Tips: Så väcker du spellusten

  • Förstå målgruppen. Ta reda på så mycket du kan om målgruppen så att du kan utforma spelet på ett lockande sätt.
  • Locka med låg tröskel. Det ska vara lätt att komma igång.
  • Sätt spelandet i fokus. Upplevs spelet för reklamigt kommer spelarna snart att tröttna.
  • Skapa ”pleasurable frustration”. Lägg gärna in tävlingsmoment där spelare kan utmana sina kollegor.

Läs också: Brädspel på jobbet ökar motivationen

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.