För långa handläggningstider

Förändringsarbete Inspektionen för vård och omsorg, IVO, utför en tydlig, samordnad och effektiv tillsyn. Men handläggningstiderna behöver kortas, visar Statskontorets utvärdering.

IVO startade sin verksamhet den 1 juni 2013 och tog då över tillsyn och tillståndsprövning av hälso- och sjukvård och socialtjänst från Socialstyrelsen. IVO har på ett och ett halvt år utvecklat sitt sätt att arbeta inom flera områden. Myndigheten har effektiviserat sin verksamhet, bland annat genom att ta fram en tillsynspolicy och en nationell riskanalys samt föra ut kunskap till vård- och omsorgsgivare. Statskontorets utvärdering visar också att vården och omsorgen ofta rättar till brister efter IVO:s tillsyn.

Men handläggningen av klagomål och anmälningar måste effektiviseras.

– Handläggningstiderna är fortsatt långa, vilket kan påverka rättssäkerheten negativt och kan medföra att brister i vården och omsorgen inte åtgärdas tillräckligt snabbt, säger Statskontorets generaldirektör Ingvar Mattson.

Statskontoret menar också att IVO behöver prioritera arbetet med att nå enhetlighet i handläggning och beslut. Myndighetens inspektörer efterfrågar därför mer praxis och stöd för att kunna göra enhetliga bedömningar i likartade ärenden

Läs hela rapporten här.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.