Utmärkelsen Årets Kvalitetsprofil delades ut av Kvalitetsmagasinet för första gången förra året. Tanken är att lyfta upp yrkesrollen i rampljuset och visa vilken skillnad kvalitetsprofessionen kan göra i alla typer av organisationer för att driva utveckling och kundnytta.
Enligt kriterierna ska priset gå till en person som driver ett systematiskt kvalitetsarbete med fokus på ständiga förbättringar och långsiktiga resultat. Samtidigt får det gärna vara en person som med kunskap, engagemang och mod inspirerar och motiverar andra i kvalitetsarbetet.
Har digitaliserat verksamheten
Kenneth Humling, kvalitetsutvecklare på Linköpings Stadsmission, kan checka av alla punkterna. Priset motiveras så här:
”Han har en unik förmåga att tänka nytt, men samtidigt enligt standard. Att utmana, men samtidigt skapa trygghet. Med lyhördhet och övertygelse har han tagit organisationen Linköpings Stadsmission från papper och penna till ett digitalt kvalitetsledningssystem med mätning och ständig uppföljning mot effektmål. Allt för att skapa största möjliga nytta för varje enskild människa som verksamheten arbetar för.”
Säkerställer effekten
Så här beskriver han själv skillnaden som kvalitetsarbetet gör för Linköpings Stadsmission:
– Jag tycker att vi har gått från att vara en aktör som arbetar med socialt arbete till att vara en aktör som arbetar med professionellt socialt arbete där effekten säkerställs. Med ett genomtänkt kvalitetsledningssystem och kvalificerade digitala stödsystem har vi verktyg för att följa upp och analysera verksamheten. Det gör att vi har koll på vad vi presterar för resultat och gör oss starka i det uppdrag vi har i både det sociala arbetet och inom opinion och påverkan. Vi vet att vi investerar tid och resurser i ett arbete som ger effekt för de människor vi möter.
Förra året vann Johanna Montalvo, kvalitetschef på Akademikerförsäkring i Stockholm.