Här är verktyget för en hållbar digital transformation

Digitalisering Många företag vet inte i vilken ände de ska börja för att lyckas med sin digitala transformation. Forskare vid KTH har nu tagit fram ett verktyg som hjälper till med strukturen.

Här är verktyget för en hållbar digital transformation
Foto: Stockadobe och privat.

Eleonora Boffa disputerade nyligen vid KTH med avhandlingen Characterisation of the digital transformation in manufacturing: A holistic Business model framework.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Bakgrunden till hennes forskning är att Bossa arbetade som forskningsingenjör på KTH och undersökte utvecklandet av affärsmodeller inom tillverkningsindustrin.

– Jag märkte då att det fanns ett väldigt stort behov av samverkan mellan olika funktioner inom tillverkningsindustrin. Inom många organisationer låg huvudfokuset på den teknologiska utvecklingen, medan man tänkte mindre på affärsmodellen – och hur man skulle göra för att få innovationen att bli framgångsrik. Det saknades ett helhetstänk helt enkelt, säger hon.

Ju mer hon undersökte saken desto tydligare blev branschens utmaningar. Att bli mer hållbar, att arbeta mer agilt och att bli mer digitaliserade, det var tydliga behov som alla nio teknikföretag hon intervjuade vittnade om. Men företagen hade väldigt olika mognadsgrad när det kom till exempelvis digital transformation.

– Det flesta var fortfarande i en utforskande fas, alltså ”hur ska vår strategi se ut, hur når vi våra mål” och så vidare. Att man inte hade kommit längre handlar inte om en ovilja att förändras, utan snarare att det primära fokuset inom tillverkningsindustrin historiskt sett har varit att förbättra just tekniken, säger hon.

Företagen visste inte i vilken ände det skulle börja för att modernisera strukturen, och så föddes Eleonora Boffas ramverk för verksamheter som vill få en bättre helhetsbild av affärsmodellen. I ramverket beskriver Bossa hur strategi, kundrelationer och värdeskapande hänger ihop.

– Det blir som ett slags verktyg som gör det enklare att arbeta med flera komponenter samtidigt, och över gränserna inom en organisation. Den underlättar också i att förstå hur vi kan gå vidare från en pilot och skala upp ett framgångsrikt projekt, säger hon.

Det kan ta tid att ställa om till ett helikopterperspektiv – även för den mest motiverade organisationen, förklarar Eleonora Boffa.

– Det är en förändringsprocess, och det holistiska synsättet måste vara med från början och på ett systematiskt sätt. Jag hoppas att ramverket kan fungera som en slags mall eller en vägledning för företag som är i inledningsfasen av sin transformation.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste