Högre kvalitet i ny lärarutbildning

Regeringen föreslår i en proposition till riksdagen att lärarutbildningen ska göras om. Målet är att få en tydligare struktur och högre kvalitet.

I propositionen som regeringen lämnade över till riksdagen den 11 februari förslås att dagens lärarexamen ersätts av fyra nya examina: förskollärarexamen, grundlärarexamen, ämneslärarexamen och yrkeslärarexamen. Några av utbildningarna kommer i sin tur att ha olika inriktningar för att utbildningen ska anpassas till undervisning i olika årskurser. Regeringen föreslår också att utrymmet för ämnesstudier ska öka för alla kategorier av lärare.

– Lärarnas kompetens är avgörande om vi ska höja kunskapsresultaten i den svenska skolan, säger utbildningsminister Jan Björklund i ett pressmeddelande.

Kvalitetssäkring av utbildningen

Det ska också bli tydligt reglerat vad alla blivande lärare ska läsa. Bland annat ska de lära sig hur man sätter betyg och hur man bedömer elever. Utbildningen och den praktik som ingår i utbildningen ska också vara anpassade till studenternas olika inriktningar.

– Det blir en ordentlig kvalitetssäkring av lärarutbildningen. Hög akademisk kvalitet är en självklarhet när vi ska utbilda till Sveriges viktigaste jobb, säger högskole- och forskningsminister Tobias Krantz.

Lämplighetsprov utreds

Den nya utbildningen kommer att starta höstterminen 2011 och då kommer alla högskolor och universitet som vill anordna den att behöva ansöka om examenstillstånd. Detta kan då begränsas till att gälla specifika inriktningar, ämnen eller ämnesområden.

Regeringen planerar också att utreda på vilket sätt ett lämplighetsprov skulle kunna användas som ett behörighetsprov till lärarutbildningen, men sådana prov menar regeringen inte kan genomföras förrän tidigast 2013.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.