3. Ge medarbetarna makten
Anställda som känner att de har mandat att agera när så behövs är mer engagerade än de som sitter och väntar på instruktioner från högre ort. Ta kvalitet som ett exempel. Förstå skillnaden mellan att som enskild medarbetare känna ansvar för verksamhetens kvalitet eller att förpassa hela kvalitetsansvaret till en viss funktion eller person. När medarbetarna har klart för sig varför ni finns till, ge dem möjlighet att påverka hur ni ska arbeta. Uppmuntra samarbete och ägarskap för olika frågor, det gynnar engagemanget och påverkar kundupplevelsen positivt.
4. Belöna efter era värderingar
Ni har säkert kommit fram till vilka värderingar som utmärker er och som ger er konkurrensfördelar. Bra! Nu kommer nästa steg: att börja belöna medarbetare baserat på hur väl de lever efter värdeorden. Om nöjda kunder är ett sådant, koppla belöningsmodellen till kundnöjdhetsindex. Om effektivitet är ett sådant, koppla belöningen till effektivitetsmått. När detta används rätt får det anställda att känna sig uppskattade samtidigt som det bygger deras engagemang för verksamheten. Medarbetare som får möjlighet att belöna varandra är också positivt för kundnöjdheten, det visar en brittisk undersökning där 41 procent av företagen som använder kollegial belöning ökat sin kundnöjdhet.


