Vägen till de mest nöjda kunderna går via andra kunders rekommendation. Energibolag som satsar på att få nöjdare kunder bör lägga sin energi på att få kunderna att känna att de månar om dem. Det är ett hett tips enligt Svenskt Kvalitetsindex som idag presenterar resultaten av kundnöjdhetsmätningarna inom Energibranschen.
Mest nöjda kunder har energibolagen som levererar ett mervärde utöver själva produkten, som exempelvis engagemang för miljö, samhälle eller regionen där de verkar. OX2 Vindel har de nöjdaste privatkunderna och får höga betyg av sina kunder inom de flesta områden. Varberg Energi har de nöjdaste företagskunderna. När det kommer till vilket bolag som kunderna är mest benägna att rekommendera så ligger Luleå Energi bäst till.
Jämfört med andra branscher som SKI mäter har kunderna inom elhandel sällan kontakt med sina leverantörer och deras engagemang för produkten är förhållandevis lågt. Det gör att kunderna påverkas mycket av medias bild av branschen.
– Ta Vattenfall som exempel, de kan ha en kundservice i världsklass men om kunderna inte är i kontakt med dem spelar det inte en avgörande roll. De ser bara ett bolag med ryggsäcken full av brunkol säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex.
Att som kund ha tillgång till transparenta och oberoende prisjämförelser är något som EU-kommissionen trycker allt mer på. I Sverige finns krav på att elhandelsföretagen ska ange jämförelsepris som ska underlätta för konsumenter att jämföra pris på olika avtal.
Hur upplever då kunderna möjligheterna till detta?
Ungefär 4 av 10 kunder tycker att det finns goda möjligheter till bra jämförelser och majoriteten, 7 av 10 är mycket nöjda med sina elavtal. Bra avtal börjar med andra ord att bli en självklarhet för kunderna. Detta innebär en utmaning för de bolag som inte tänker nytt.
– Kundnära elhandelsföretag som tänker kund i första hand och är innovativa i kundrelationen kommer bli vinnare på en marknad som idag kännetecknas av ett lågt engagemang, säger Johan Parmler.