Idéutveckling hämmas av negativa miljöer

Kreativitet För att främja innovation krävs det en omgivning som är positiv till kreativa idéer. Men här brister många företag, ovilja att ta risker och svag tro på företagets förmåga försvårar idéutveckling på många företag.

Idéutveckling hämmas av negativa miljöer

Idéer är sköra och påverkas starkt av det sammanhang de befinner sig i. Efter att idén är kläckt behöver tankarna utvecklas i en positiv och öppen miljö, men här brister tyvärr många företag.

– Min forskning visar att bland de största hinder för innovation är företagens ovilja att ta risker samt bristande ambition för innovation. Det påverkar idéutvecklingen och de anställdas tro på företagets förmåga att vara innovativt, säger Anna Karlsson, teknologie doktor vid Luleå tekniska universitet.

I sin avhandling, Nurturing Innovations: idea development in R&D projects har Anna Karlsson undersökt idéutvecklingsprocessen inom produktutveckling. Bland annat har hon hittat områden som hon upplever särskilt viktiga för idéutvecklingsarbete i företag.

– Idéer kräver att man agerar för att ge dem ett värde. Även andras agerande har visat sig spela stor roll, det som den ene uppfattar som en ”gliring” eller ett skämt i fikarummet kan i förlängningen dämpa en anställds tro på företagets förmåga att leverera innovationer. Företag behöver uppmärksamma idéer och idéutveckling i organisationen för att på det sättet göra det legitimt att arbeta med någonting okänt, som man än så länge bara tror gör en skillnad.

Anna Karlsson är övertygad om att svenska företag har mycket att vinna på att förbättra sitt arbete med att ta tillvara och vidareutveckla nya idéer.

– Om företagen blir bättre på detta kommer de att kunna skapa ett mer innovativt erbjudande till sina kunder. I slutändan ger det ökad konkurrenskraft gentemot andra bolag, säger hon.

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.