Ett ledningssystem är ett verktyg för företagsledningen att skapa ”ordning och reda” i frågor som rör kvalitet och kvalitetsutveckling. Systemet kan vara informellt med få rutiner nedtecknade, eller ha en mer formell struktur. Ledningssystemet kan man bygga upp hur man vill, men den absolut vanligaste strukturen är den som finns i den internationella serien av standarder, kallad Iso 9000. Många menar att kravstandarden Iso 9001 är det självklara strukturvalet för kvalitetsledningssystem. Argumenten är främst att standarden är ett ”internationellt språk”, som stor legitimitet, och ”möjligheten till tredjepartcertifiering”. Men det finns ibland skäl att fundera över andra strukturer och om systemet verkligen ska vara certifierat.
Iso 9001 anger vilka krav som ställs på ett kvalitetsledningssystem. Men det är först när företaget vill få sitt ledningssystem certifierat av tredje part som alla krav måste uppfyllas. I övriga fall kan de formella kraven ses som goda råd. Denna bok tar upp innehållet i Iso 9001 just som råd och beskriver avsikten med råden i så allmänna ordalag att alla företag har nytta av dom. I flera fall finns också exempel som visar hur råden kan tillämpas i praktiken.