Det finns en mängd sanningar som lever i en organisation. Tillsammans bildar det verksamhetens kultur. Ibland är de bra, men ibland kan de hämma och ställa till besvär.
Det kan vara sanningar som att verksamheten lider av tidsbrist, att ledningen inte är tillräckligt engagerad i kvalitet eller att den andra avdelningen inte förstår vad som är viktigt på riktigt. Käpphästar kan leva kvar i en verksamhet i åratal, även om hela personalen byts ut. De har blivit en del av kulturen och oavsett hur engagerad ledningen blir i kvalitetsfrågor kommer organisationen inte att märka av det.
Alla de där käpphästarna formar vår möjlighet att prestera.
– Vår historia formar och påverkar framtiden, förklarar Joakim Ahlström på C2 Management under en föreläsning på Kvalitetsmagasinet Live.
Behöver verktyg
För att komma vidare måste vi lyfta fram de här ”sanningarna” i ljuset, annars kommer de att fortsätta att återuppstå i evigheters evighet.
– Min dotter gillar Bellmanhistorier, jag berättar exakt samma historier för henne som jag fick berättade för mig som liten, det är så kultur uppstår, säger Joakim Ahlström.
Men genom att synliggöra, uttala och erkänna de här sanningarna går det att lägga dem bakom sig. Det gör man helt enkelt genom att börja prata om dem. Vilka käpphästar har vår organisation?
– Att fundera över vilka käpphästar som finns är ett perfekt avsmakningsverktyg av kulturen på arbetsplatsen. Lyfter du fram dem i ljuset kommer du också att kunna lägga de obekväma till handlingarna, säger Joakim Ahlström.